Dolina Dłubni

Oznakowanie szlaku: niebieski

Długość: ponad 40 km (w tym na terenie Gminy Michałowice 11,2 km)

Rodzaj szlaku: szosowo-terenowy

Szlak rowerowy „Dolina Dłubni” zaczyna się w Krakowie, w okolicach stadniny na ulicy Zesławickiej. Ulicą Zesławicką jedziemy na północ, przecinamy ul. G.Morcinka i wjeżdżamy w ulicę Ku Raciborowicom, która przebiega na wschód od zalewu w Zesławicach. Ta droga doprowadzi nas pod gotycki kościół w Raciborowicach.

(Do Raciborowic łatwo również dojechać z Prądnika Czerwonego, kierując się drogą obok Cmentarza w Batowicach lub przez Osiedle Piastów w Nowej Hucie. Obydwie trasy wyjazdowe doprowadzą nas do miejscowości Batowice, a potem do Raciborowic.)

Spod głównej bramy kościoła kierujemy się w dół, w kierunku rzeki Dłubni, skręcamy w prawo w drogę powiatową, a po 50 metrach w lewo w wąską drogę asfaltową. Przejeżdżamy rzekę obok ujęcia wody dla miasta Krakowa i kierujemy się w prawo wzdłuż rzeki.

[Droga gruntowa i szutrowa] Jedziemy wąską ścieżką, następnie szutrową drogą do miejscowości Kończyce. W czasach zaborów granica wsi Kończyce i Raciborowice stanowiła granicę zaborów rosyjskiego i austriackiego. W Kończycach możemy skręcić ze szlaku w prawo, przejeżdżając Dłubnię, na drogę asfaltową, by zobaczyć przykład XIX wiecznej, drewnianej architektury wiejskiej. Tą samą drogą wracamy nad rzekę. [Droga gruntowa] Wkrótce napotykamy Młynówkę w Kończynach, doprowadzającą wodę do drewnianego młyna. Warto zwrócić uwagę na jaz spiętrzający wodę. Młyn w Kończycach powstał na początku XX w. i wciąż pełni swe pierwotne funkcje. Kierując się dalej wzdłuż rzeki, polną drogą po kilku minutach wjeżdżamy do Książniczek. Po lewej stronie wysokie stoki Doliny Dłubni.

Po drodze mijamy malownicze mokradła, stawy i wierzby rosnące po obydwóch stronach drogi. [Droga asfaltowa] W takim krajobrazie wjeżdżamy najpierw na wąską drogę asfaltową, a następnie na skrzyżowanie z drogą powiatową. Cofając się 200 m w prawo znajdziemy się obok dawnego parku dworskiego w Książniczkach z pozostałościami zabudowań dworu i budynków gospodarczych. Dwór jest obecnie w trakcie odbudowy.

Wracając na nasz szlak rowerowy kierujemy się drogą powiatową w kierunku Młodziejowic. Po lewej stronie mijamy Las Młodziejowski. W lesie można odnaleźć relikty pozycji polowych z lat 1914-1915, które przez okres około 3 miesięcy stanowiły linie frontu. Dwieście metrów dalej po prawej stronie znajduje się droga dojazdowa do drewnianego młyna z 1938 roku.  Jadąc kilometr dalej, znajdujemy się w centrum wsi Młodziejowice. Zbaczając sto metrów na prawo możemy odnaleźć park dworski, oraz pozostałości XVI – wiecznego dworu.

Jedziemy dalej drogą asfaltową, teraz razem ze szlakiem zielonym. Wkrótce wjeżdżamy do Michałowic ulicą Podedworze. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo w ulicę Dąbrowskich. Po prawej stronie znajduje się zespół dworsko-parkowy w Michałowicach. Jest on obecnie własnością prywatną.

Tuż za dworem skręcamy z drogi powiatowej w wąską asfaltową ulice Nad Dłubnią. Po chwili rozstajemy się ze szlakiem zielonym, który skręca w kierunku rzeki. Nas czeka stromy podjazd (ul. Koźlica) na górę Koźlicę (279 m. npm). Zjeżdżamy z niej do wsi Masłomiąca. W centrum wsi znajdują się stawy rybne oraz miejsce pamięci.

Tuż obok stawów pizzeria. 1,5 km od centrum Masłomiącej w kierunku Więcławic Dworskich, drogą koło tartaku można dojechać do stadniny koni „Nowakówka”. Szlak natomiast z Masłomiącej kieruje się w lewo, ulicą Długą w kierunku Michałowic. Na wysokości składu budowlanego skręcamy w prawo w ulicę Akacjową.

[Droga szutrowa] Znów poruszamy się równolegle do rzeki Dłubni. Wkrótce docieramy do boiska sportowego Michałowianki. [Droga gruntowa] Po prawej stronie Łysa Góra (301 m npm). Droga doprowadza nas do ruchliwej drogi krajowej nr 7 i miejscowości Zerwana. Tuż obok skrzyżowania znajduje się zabytkowa Stara Apteka – obecnie dom mieszkalny. W ogrodzie apteki okazała kaplica z figurą św. Jana Nepomucena.

[Droga asfaltowa] Przekraczamy drogę krajową i jedziemy drogą powiatową w kierunku Wilczkowic. Po lewej stronie stadnina koni i gospodarstwo agroturystyczne „Stary Młyn”. Sto metrów dalej, też po lewej stronie wjazd do kolejnego młyna i smażalni pstrąga "Osada Jurajska"

Dojeżdżamy do skrzyżowania dróg powiatowych. Skręcając w lewo dojedziemy do centrum wsi Wilczkowice. Po prawej stronie drogi, tuż przed mostem znajduje się ciekawa kapliczka z figurą Matki Bożej z napisem figurującym na słupie "Postawili Dziedzice Khittel 1826". W centrum wsi pozostałości dawnego parku dworskiego.

Szlak natomiast prowadzi dalej na północ, wzdłuż Dłubni przez Gminy Iwanowice, Gołcza, Trzyciąż, aż do jej źródeł w okolicach Jangrota.