Droga św. Jakuba

Oznakowanie szlaku: symbol żółtej muszli św. Jakuba i/lub żółtej strzałki na niebieskim tle
Długość: odcinek Sandomierz-Kraków – 169 km, w Gminie Michałowice -9,5 km
Rodzaj szlaku: szosowo-terenowy

Szczegółowa mapa szlaku - System Informacji Przestrzennej

Droga św. Jakuba jest częścią systemu szlaków, które prowadzą do Santiago de Compostela w Hiszpanii. Z tego powodu jest to szlak jednokierunkowy. Opisywany odcinek jest częścią Małopolskiej Drogi św. Jakuba, która wiedzie z Sandomierza do Krakowa.

W Województwie Małopolskim szlak rozpoczyna się w Pałecznicy, przy kościele św. Jakuba. Następnie wiedzie przez Wrocimowice iZielenice (Sanktuarium M.B. Zielenickiej) do Niegardowa, gdzie znajduje się kolejny kościół p.w. patrona szlaku. Z Niegardowa szlak prowadzi do Skrzeszowic i Goszczy w Gminie Kocmyrzów-Luborzyca, a następnie wchodzi na teren Gminy Michałowice w Woli Więcławskiej.

[Droga asfaltowa] Z lasu wychodzimy na drogę powiatową w Woli Więcławskiej. Kierujemy się na południowy-zachód. Po 1400 metrach skręcamy w lewo, w wąską drogę asfaltową (strome podejście). Dochodzimy do wąwozu, przed którym skręcamy w prawo. Kierujemy się na południe, mając las po prawej stronie, po chwili docieramy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo. Po 2 km marszu dochodzimy do Diecezjalnego Sanktuarium św. Jakuba Apostoła w Więcławicach Starych, gdzie znajdują się relikwie patrona parafii i całej drogi.

Od kościoła kierujemy się w stronę Zdzięsławic, przecinając drogę powiatową. W Zdzięsławicach, po ok. 1 km od kościoła, przy drewnianym przydrożnym krzyżu, skręcamy w prawo.  Schodzimy ostro w dół do malowniczego wąwozu, który wyprowadza nas na drogę  przy dworze w Książniczkach . Skręcamy w prawo i kierujemy się w stronę Lasu Młodziejowskiego. Na wysokości lasu skręcamy w lewo, do lasu i stromym podejściem wychodzimy na drogę polną w Bosutowie, w Gminie Zielonki.
Do Krakowa droga prowadzi wzdłuż torów kolejowych i szlak wychodzi na ul. Powstańców przy Cmentarzu Batowickim. Szczegółowy przebieg Drogi przez Kraków na tablicy przy kościele św. Jana Chrzciciela.