Zmiany w systemie odbioru śmieci roku 2020

Od marca br. w naszym gminny systemie odbioru śmieci nastąpi szereg zmian. Część z nich jest wynikiem zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, część wynika z lokalnych uwarunkowań i decyzji podjętych w naszym samorządzie w celu usprawnienia systemu, zwiększenia poziomu segregowania odpadów oraz minimalizowania wzrostu cen.


Zmiany, które opisuję poniżej będą wynikały ze zmienionego regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie Michałowice, nowych zapisów w umowie z firmą odbierającą śmieci oraz uchwale o zmianie stawki opłaty. Wejdą one w życie od 1 marca br.



1.Wzrost opłaty za odbiór odpadów  


Wynika on ze zmian, jakie występują na rynku, szeregu nowych wymagań narzuconych przez ustawodawcę na firmy przetwarzające odpady, a także brakiem konkurencji na tym rynku. Na podstawie jedynej złożonej oferty w przetargu, który został otwarty 24 stycznia br., odbiór i zagospodarowanie 1 tony śmieci zmieszanych będzie kosztować 1155,60 zł, co przełoży się na opłatę na poziomie 32 zł od osoby na miesiąc dla domów jednorodzinnych. Obecnie przepisy nie pozwalają zadeklarować braku segregacji. Mieszkańcy, którzy nie będą odpowiednio segregować odpadów zapłacą 2 razy wyższą opłatę. Zasady nowej opłaty nie będą uwzględniały wielkości rodzin, stawka będzie jednolita dla wszystkich osób zamieszkujących gospodarstwo. Wyjątkiem będzie zniżka na kartę dużej rodziny. Nowością będzie za to zniżka za posiadanie kompostownika (więcej o nowej stawce opłaty w kolejnym artykule).


2. Kompostownik i odpady bio


Ustawa wprowadza po raz pierwszy możliwość obniżenia opłaty dla osób, które mają kompostownik na działce. Statystyki mówią, że w zmieszanych odpadach komunalnych znajduje się nawet 50% odpadów, które mogłyby być kompostowane w miejscu wytworzenia odpadów. W gminie Michałowice istnieją bardzo dobre warunki dla kompostowników indywidualnych (większość gospodarstw domowych ma wystarczająco duże działki, by zamontować i użytkować kompostownik bez negatywnego wpływu na własną i sąsiednie nieruchomości). Obecnie wywozimy trawę, liście i inne bioodpady „ze wsi do miasta (kompostownia)” i płacimy za to ogromne pieniądze (1 worek mokrej trawy może ważyć nawet 10 kg, czyli 11,6 zł). Dlatego m.in. w latach poprzednich wprowadzono ograniczenia w wywozie odpadów zielonych do 4 worków. Wcześniej zdarzały się osoby wystawiające nawet 20 worków, a ich opłata wynosiła 28 zł (2 osoby). Zniżka za posiadanie kompostownika będzie wynosiła 5 zł na miesiąc na osobę zamieszkującą daną nieruchomość. Jednocześnie będzie większa kontrola poprawności segregacji. Jeśli odpady nie będą odpowiednio posegregowane (zarówno bio jak i segregowane) mieszkańcy będą płacili opłaty podwyższone.

Wprowadzony zostanie zakaz wystawiania odpadów zielonych w workach. Osoby, które nie zadeklarują posiadania kompostownika będą musiały zaopatrzyć się w specjalny brązowy kubeł na odpady bio z ociekaczem. Taki kubeł sprawia, że odpady nie podlegają w nim procesowi gnicia, można je zawieźć do kompostowni, a dodatkowo nie są workach i ich odbiór i zagospodarowanie jest tańsze. W dalszym ciągu będzie można przywozić odpady zielone na PSZOK. Mamy nadzieję, że pozostawienie odpadów bio w miejscu ich wytworzenia znacząco ograniczy wagę odbieranych odpadów, co przełoży się na zmniejszenie opłaty w latach kolejnych i będzie miało pozytywny wpływ  na ochronę środowiska i klimatu.


3. Kubły na śmieci


W dotychczasowym systemie kubły do gospodarstw dostarczała firma odbierająca śmieci. Powodowało to szereg komplikacji oraz wyższe koszty systemu (koszt kubłów firma wrzucała w cenę odbioru śmieci). Od dnia wejścia w życie nowego regulaminu za wyposażenie nieruchomości w kubeł (zarówno czarny na odpady zmieszane, jak i brązowy na odpady bio) odpowiedzialny jest właściciel. Worki na odpady segregowane będą dostarczane na dotychczasowych zasadach. Obecnie trwają rozmowy z firmą FCC, która zaoferuje mieszkańcom możliwość wykupu kubłów, które obecnie użytkują. Jeżeli mieszkańcy nie zechcą skorzystać z tej oferty, kubły zostaną zabrane, a właściciele tych nieruchomości będą musieli zakupić kubły w innym miejscu (ważne by były to kubły typowe – muszą być dostosowane do systemu śmieciarki).


4. Częstotliwość obioru odpadów


Do tej pory śmieci zmieszane były odbierane 2 razy w miesiącu, a śmieci segregowane (w tym bio) 1 raz w miesiącu. Od momentu obowiązywania nowego regulaminu odpady będą odbierane częściej:

- zmieszane: w okresie kwiecień-październik w zabudowie jednorodzinnej co 2 tygodnie, z budynków wielolokalowych raz na tydzień, a w pozostałych miesiącach co 2 tygodnie z wszystkich budynków

- odpady segregowane i bioodpady: w okresie kwiecień – październik w zabudowie jednorodzinnej co 2 tygodnie, w zabudowie wielolokalowej raz na tydzień, w pozostałych miesiącach z dwa razy mniejszą częstotliwością (odpowiednio co 4 i 2 tygodnie)

- odpady wielkogabarytowe i zużyty sprzęt elektroniczny: dwa razy w roku sprzed nieruchomości oraz na PSZOK


5. PSZOK


Obecnie trwa proces projektowania i budowy Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Książniczkach. Koszt całego PSZOK to prawie 2 000 000 zł.Firma Q-BUD ma oddać obiekt do użytkowania do końca lutego 2021 roku. Oznacza to, że przez najbliższy rok, do czasu budowy docelowego PSZOK, w Książniczkach będzie funkcjonował „PSZOK mobilny” z częstotliwością 2 razy w miesiącu.


6. Deklaracja


Ponieważ wprowadzona zostanie możliwość obniżenia opłaty dla osób kompostujących, właściciele nieruchomości, którzy będą chcieli skorzystać ze zniżki za kompostowanie będą musieli złożyć nowe deklaracje (na nowych formularzach). Nie ulegną natomiast zmianie indywidualne numery rachunków do wpłat.


                                                                                                                                                                                             Jarosław Sadowski

                                                                                                                                                                   Zastępca Wójta Gminy Michałowice